Basam Tibi, descendentul Profetului

motto: „Intr-o zi, milioane de oameni vor parasi tarile lor din sud pentru a se instala in nord. Si nu se vor duce acolo ca prieteni. Intrucat se vor duce sa cucereasca acest nord. Si il vor cuceri cu fii lor. Pantecele femeilor noastre ne vor darui victoria.” – Pasaj dintr-un mesaj rostit la Natiunile Unite in anul 1974 de catre presedintele alegerian al vremii, d-l Huari Bumedien

Descendentul Profetului

Basam Tibi, un musulman descendent direct din profetul Mohamed (cum ii place acestuia sa se defineasca), este in acelasi timp un profesor german de relatii internationale, profesor de civilizatie islamica, doctor in stiinte sociale, filozofie si istorie.

A scris „Conflict si razboi in Orientul Mijlociu, Provocarea fundamentalismului – Islamul politic si Noua dezordine mondiala, Islamul intre cultura si politica, Criza Islamului modern: O cultura preindustriala in epoca stiintifico-tehnologica, Nationalismul arab: o analiza critica, Nationalismul arab: Intre Islam si statul-natiune, Islamul si adaptarea culturala a schimbarii sociale, Razboi si civilizatie: Politica si religia intre Ratiune si Fundamentalism, Cruciada si Jihadul – Islamul si lumea crestina, Turcia intre Europa si Islamism, Fundamentalismul in islam – un pericol pentru pacea mondiala, Orientul apropiat – Dinamica interna regionala si interesele marilor puteri, Islamul si Germania.

Acesta este unul dintre putinii intelectuali arabi/musulmani care fac parte din plapanda miscare de reforma musulmana, un om a carui competenta in materie de islam trebuie sa fie speculata pentru a intelege fenomenul musulman in lumea occidentala de azi.

El ne explica ca intelesul unor notiuni difera aproape antagonic de la o cultura la alta cand e vorba de Occident si Lumea musulmana; astfel, notiunea de pace pentru islam inseamna conform viziunii traditionale a celor 2 sfere opuse, doar extinderea a ceea ce se numeste „Casa pacii” („Dar el-islam”, adica lumea musulmana) la scara intregii planete, a intregii omeniri, prin disparitia „Casei razboiului” („Dar el-harb” – restul lumii, adica).

Cand un musulman aude cuvantul „pace”, in mintea lui rezoneaza acest proces si nu cumva acela de „pace eterna” cu care lumea vestica este obisnuita de la Iluminism incoace, un concept dezvoltat de I. Kant in sec. al 18-lea.

Tibi subliniaza ca aceasta viziune musulmana este una dintre cele mai statornice constante ale gandirii musulmane despre lume.

De aceea el vorbeşte de un fel de dialog al surzilor între Vest şi Orient în materie de pace, spunând că dificultăţile apar datorită faptului că interlocutorii musulmani sunt cu 2 feţe, iar idealiştii cufuriţi ai Occidentului suferă de o orbire provocată de naivitatea lor cronică.

Pe acelasi sablon al dialogului surzilor in jurul unor notiuni (concepte) cu sensuri diferite intre interlocutori, se afla si tema tolerantei.

Astfel, in terminologie islamica toleranta implica acceptarea non-musulmanilor intr-o societate majoritar islamica ca cetateni de clasa a doua (conceptul de dhimi).

Tibi cere musulmanilor sa aduca la zi conceptele, acceptand pluralismul.

El explica faptul ca perplexitatea episcopului de Hildesheim, cand dupa ce i se oferise de catre un imam german un exemplar de Coran, la intoarcerea gestului (oferirea de catre el a unui exemplar de Biblie), imamul s-a aratat ingrozit si a refuzat chiar atingerea cartii sfinte a crestinatatii, e doar inca o proba de ignoranta crasa tipic occidentala: Imamul a actionat conform credintei sale; pentru un imam, a oferi un Coran, inseamna a face „dawa”, adica o chemare la Islam, si nu vreun gest de curtoazie sau ecumenism ieftin.

Acest gest este doar urmarea chemarii coranice „Si spune-le celor neinitiati: Va supuneti?” (Coran, surata 3:20).
Dupa Tibi, toate aceste aspecte trebuie luate in calcul atunci cand se angajeaza un dialog cu un invatat musulman.

(Info Tibi: http://www.newsmax.com/archives/articles/2002/6/19/144341.shtml
http://www.angelfire.com/fl5/exposing_islam/files/islamic_scholar_warns_u.htm )

Caci Coranul permite musulmanilor sa minta, in masura in care aceasta miniciuna le este utila sau este utila religiei lor.

Este vorba de principiul protejarii (principiul al-Tekiia). Acesta permite musulmanilor sa minta in voie ori de cate ori acestia cred sincer ca asta este util pentru cresterea influentei Islamului sau pentru propasirea sau protejarea propriei lor persoane. Acest principiu isi are sursa in versetul coranic 3:27: „Sa nu permiti credinciosilor sa se imprieteneasca cu necredinciosii. Oricine face asta, nu mai are nici o legatura cu Alah, doar daca acesta nu o face pentru protejarea lui impotriva lor.” – Coran, surata 3, versetul 27.

Aceasta face extrem de dificil si nesigura orice negociere cu un om de stat islamic.

Mahomed se pretinde ca a spus (si este pastrat in ceea ce se numeste „Traditia”, sau „Spusele profetului” – Al-Hadith): „Fii lui Adam sunt tinuti responsabili pentru toate minciunile, cu exceptia acelora spuse pentru a impaca 2 oameni, pentru ca un barbat sa-si linisteasca nevasta, sau in razboi, pentru ca razboiul necesita inselatoria.”

Astfel, pasajul uciderii prin inselatorie/minicuna a lui Kab Ibn Al-Saraf de catre trimisul profetului (Ibn Muslima) este un exemplu; alt exemplu din viata profetului este minciuna folosita de Abdulah Ibn Anis cu permisiunea profetului, pentru a se face posibila uciderea de catre acesta a lui Saban Ibn Kalid al-Hazli.

Surata coranica 16:106 (Oricine care dupa ce a acceptat credinta in Alah isi neaga credinta, cu exceptia cazului cand se vede obligat sa o faca, inima sa ramanand ferm in credinta, va primi roadele maniei lui Alah.”) a fost „revelata” lui Mahomed, ne spune invatatul musulman Al-Tabari, dupa ce Amar Ibn Iasser a fost fortat sa-si nege credinta pe cand era prizonier al tribului Banu Moghira.

Traditia (Al Haditurile) ne spune ca fiica lui Mahomed, Um Kaltum, zice despre tatal sau ca acesta nu a mintit sau acceptat minciuna, decat in trei situatii (Al Gazali, Ihia ulum al-Din, vol. 3):

Pentru impacare intre oameni.
In razboi.
In cuplu, pentru a mentine linistea in familia sa.

In astfel de conditii poti sa te intrebi ce relevanta pot avea rezultatele unor sondaje de opinie occidentale cand e vorba de populatia musulmana din tarile Vestului. Si totusi:

„Fundamentalismus türkischer Jugendlicher”
http://www.oeko-net.de/kommune/kommune7-97/ZZMARTIN.html

Iata un sondaj de opinie realizat in Germania de catre W. Heitmeyer, J. Mueller si H. Schroeder de la Universitatea Bielefelder, sondaj al carui rezultate sunt prezentate sub numele de „Fundamentalismul seducator: Tineretul turc in Germania”, ce ne prezinta o situatie nu tocmai roz; era de presupus ca turcii sunt mai putin radicali in materie de Islam decat arabii si este de presupus ca insusi principiul islamic al protejarii face sa avem si asa, rezultate „machiate” de atenuarea ce intervine datorita acestuia. Totusi, in ciuda acestor factori care ar atenua fundamentalismul acestor tineri, datele ne arata diferente clare intre ei si mediul german.

Sa vedem ce zice sondajul:

Doi din trei tineri turci din Germania (la a 2 generatie de turci in tara), sunt de parere ca: „Islamul este singura religie drept-credincioasa, adica adevarata. Toti ceilalti de pe pamant, sunt necredinciosi. O jumatate dintre tinerii turci din Germania, cred ca dupa caderea comunismului, capitalismul insusi merge la vale, viitorul apartinand numai Islamului singur.

La intrebarea daca „Vi s-a intamplat in ultimele 12 luni sa distrugeti sau deteriorati in mod intentionat bunurile altuia?”, 23,9 procente dintre turci au raspuns „da”, dar doar 9,8 dintre tinerii germani in totalitate (adica turcii inclusiv).

La „Ati batut pe cineva?” s-a raspuns: „da”, 26 procente turci din Germania, dar doar 12,2 procente pentru intreg tineretul german (turcii inclusiv).

La „Ati amenintat pe cineva?”: da, 18,1 p. zic turcii, 7,5 intreg tineretul in totalitate. La „Ati luat cu forta un lucru cuiva?”: da, 17, 6 p. turcii germani, 7,7 p. intreg tineretul.

Cu afirmatia „Daca serveste intereselor comunitatii musulmane, sunt gata sa umilesc pe altcineva”, sunt de acord 17, 4 procente, si total de acord 8,3 procente.

Tot asa, 17,6 procente sunt de acord ca „este justificata folosirea fortei pentru propasirea credintei musulmane”, si 10, 9 total de acord.

Unul din patru turci din Germania este de acord ca „daca cineva combate Islamul, aceste trebuie omorat.”

O alta concluzie a sondajului de opinie, este ca se afla in crestere cota de tineri turci care nu au contact cu germani in timpul lor liber.

Nici o mirare atunci, ca revista Der Spiegel aparuta la mijlocul lunii aprilie avea pe coperta titlul: „Periculos de strain – Societatea multiculturala a esuat”.

Aceasta polarizare constatata de cercetatorii germani, este intarita si de faptul ca scade chiar si cota tinerilor turci care au contacte ocazionale cu tinerii germani.

100 la suta dintre cei intrebati de catre Metin Guer intr-un sondaj prcedent la iesirea de la moschee, declarau ca ar fi impotriva casatoriei fiicei lor cu un german, daca s-ar pune aceasta problema.

Tinerii din sondajul actual impartasesc opinia mai batranilor lor piosi: un tanar de origine turca, Cemal, vorbeste provocator de germani, numindu-i cheflii/bautori si infulecatori de porc, care se exhiba goi pe plajele ţarii lui vara.

Astfel, o majoritate dintre tinerii turci (50 procente), in acelasi procent ca si batranii lor, declara ca pun un mare pret pe faptul ca ai lor copii sa traiasca diferit de cei mai multi dintre germanii pe care ii cunosc. Peste 50 la suta spun ca vor sa-si trimita copii in scoli coranice. Separarea sexelor in activitatile sportive este aprobata de 25 la suta dintre tinerii turci.

In 1981 citeau un ziar din tara lor (Turcia) un procent de 40 la suta dintre tinerii germani de oirigine turca; astazi, cota a crescut la 90 la suta; asta in conditiile in care a aparut o generatie care vorbeste mai bine germana decat limba turca…. Viziunea despre lume a acestor ziare, ne spun universitarii care au realizat sondajul, este ingusta: prieten-dusman, bun-rau, alb-negru. Maniheism tembel adica, la inceput de nou mileniu 3.

Centrul Essener pentru studii turcesti raporteaza ca 57 la suta dintre turcii din Germania nu privesc niciodata la un post de televiziune german, desi privitul la televizor este inca cea mai populara activitate de petrecere a timpului liber. Atfel ARD, ZDF, SAT1 si RTL au cote de audienta intre 3.5 si 1,5 procente in caminele turcilor germani, cu tendinta spre scadere.

Dar iata o stire recenta care ne dezvaluie cam ce se „invata” uneori in scolile coranice, atat de „prizate” de minoritatea musulmana a tarii: Copii de 9 ani expusi la violenta reala extrema (decapitari) sau la violenta impotriva femeii, incitati la ura si violenta (jihad):

http://www.dw-world.de/english/0,3367,1432_A_1264562,00.html
http://www.dw-world.de/english/0,,1432_A_1268444_1_A,00.html

Police and officials from Frankfurt’s office of municipal authority raided a Moroccan school for Koran studies near the city’s downtown train station in search of extremist propaganda used for inciting children to hatred. According to the state prosecutor’s office on Monday, the officials were looking for material such as videos, DVD’s and publications which showed violent and degrading images.

Authorities for the city launched the investigation after receiving a complaint from a female student at the school, who claimed children were being exposed to video material which offended human rights. One of the videos mentioned allegedly showed a decapitation, another featured violence against women. Authorities had also registered complaints of female pupils being slapped as punishment at the school and treated in a degrading manner.

A spokeswoman for the prosecutor’s office in Frankfurt told German public television that there were „indications that the school was calling for a holy war against non-believers and that violent images were used to illustrate the war.”

Prosecutors had said that the raid occurred at the al-Taqwa mosque on Sunday after a 9-year-old told her teacher that she and other children had been shown violent videos calling for a „holy war against unbelievers,” including one video showing a beheading. „What we saw on the video is, in our view, inciting people,” said Frankfurt police spokesman Peter Liebeck. „It glorifies holy war.” Liebeck said that someone claimed to have bought the video at the Frankfurt mosque, which is why the search was conducted. Police said it could take weeks to fully investigate the confiscated data, mostly because the Arabic texts have to be translated into German.

Salman Masalha

Interviu luat de ziarul israelian Kol Hair intelectualului si poetului arab, doctorului in literatura araba pre-islamica, interviu reprodus de site-ul «orthodoxy today»: ( http://orthodoxytoday.org/articles4/MEMRIMasalha.shtml )

Pentru cei care il gasesc prea lung, cateva idei:

Desi statisticile ONU plaseaza la 50 la suta analfabetismul in tarile arabe, acesta este in fapt 80 la suta datorita dihotomiei lingvistice a limbii arabe (literara si colocviala). Tinerii stiu in general sa foloseasca colocviala, in care insa nu se pot exprima idei abstracte si complexe. Nu poti scrie cercetare, arta sau istorie in coloviala.

O carte vanduta in 5000 de exemplare in intreaga lume araba (300 milioane de oameni) este considerata un mare succes de piata.

Elitele religioase ale lumii arabe sunt intoarse cu fata spre trecut, unul nu prea glorios totusi, in masura in care nu gasesti in toata istoria statului islamic (perioada araba) un singur calif care sa nu fi fost asasinat. De ex., al treilea calif Mohomed Otman bin Afan a fost ucis si aruncat pe o gramada de gunoi unde a zacut 3 zile si unde un caine a mancat un picior starvului sau.

Autorul se intreaba, aceasta este „epoca de aur” la care vor sa ne intoarca imamii ?

Situatia oribila a femeii in lumea araba se repercuteaza asupra dezvoltarii societatii, intrucat o femeie educata si activa va creste copii educati si activi.

Arabii nu au simtul critic in ceea ce ii priveste, nu stiu si nu vor sa rida de ei insisi. Sunt plini de tabuuri. Nu exista practic o satira araba. Nu au mai aparut noi istorici arabi.

Arabii israelieni sunt cei mai liberi arabi in materie de gandire si exprimare din lume.

In lumea araba orice analfabet care isi lasa barba poate deveni o autoritate si o sursa de putere. Oamenii nu cunosc istoria islamului. Cu niste indivizi care cred a poseda adevarul absolut nu poti sa discuti constructiv. Cu credinciosi nu poti avea o discutie bazata pe argumente.

Lumea araba este azi una a ignoranţei, acesta felicitandu-se ca este un arab păgân (necredincios), zicând „Slavă Domnului!”

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s