Nietzche, medicul legist al lui Dumnezeu

In primul rand, doamna Yollanda C.,(am sa-mi permit sa va dau numele intreg dupa ca voi fi sigur ca doriti acest lucru; puteti oricand preciza daca doriti ca mesajul Dvs. sa apara (ramana) pe site-ul meu, asta intrucat sunteti prima care replica; de acum insa, mesajele celor care imi scriu pe email, se vor regasi alaturi de comentariul meu, aici, pe site), vreau sa va multumesc pentru mesajul Dvs. ca reactie la ce sta scris in site-ul meu.

Iata o ocazie pentru mine sa reiau, dupa ani, subiectul „Nietzche, medicul legist al lui Dumnezeu”, asa cum il numesc zeflemitor anumiti credinciosi.

<<Intr-un wc dintr-o facultate, un mare filozof si un mare indragostit de filozofie, probabil, a scris:
„Dumnezeu a murit!”

semnat : Nietzsche>>

Mmmmm, nu stiu de ce imi pare mie ca Nietzche nu scria prin WC-uri . . . . ci anumite carti celebre dar greu de inteles sau asumat de catre cineva. Cineva, un scriitor al veacului tocmai incheiat, spunea ca Nietzsche e tot atat de greu de inteles, pe cat e de riscanta intreprinderea de a „gabji” o pisica furioasa cu mainile goale.

Subscriu acestei opinii, desi nici nu i-am citit intreaga operasi si nici nu m-am straduit prea tare sa inteleg ce am citit din el. Prin anumite dictionare de filozofie, e trecut la rubrica „aforisti si eseisti morali” . . . .

Cand ziceti ca <<Nietzche semneaza afirmatia „Dumnzeu a murit”>>, eu intreb legitim la care dintre cartile in care afirma acest lucru va referiti acum, caci dupa mine „Stiinta voioasa” si „Asa grait-a Zarathustra” nu prea seamana. Parerea mea . . . .

Apoi, va pun o alta intrebare: Auziti spunandu-se „Shakespeare a zis A fi sau a nu fi, Aceasta este intrebarea” sau mai degraba auziti „Hamlet a zis: A fi sau a nu fi, Aceasta este intrebarea„.

Nu de alta, dar daca acceptati ca mai e rezonabila afirmatia ca doar Hamlet, personajul shakespearian, zice celebra expresie, atunci va spun ca in WC-ul facultatii trebuia sa fie semnat „un nebun” („Stiinta voioasa”) sau „un zeu persan” („Asa grait-a Zarathustra”) . . . .

A lua prea in serios un poem („Asa grait-a Zarathustra”), e ca si cum l-ai aresta pe Eminescu pentru:

„Religia – o frază de dânşii inventată,
Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug,
Căci ar lipsi din inimi, speranţa de răsplată,
După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată,
Aţi mai purta osânda ca vita de la plug?”

Sunt variate interpretarile lucrarilor in care Nietzche pune in gura unor personaje de-ale sale afirmatia „Dumnezeu a murit”, ca si ale „filozofiei” sale in general, iar eu am sa ma marginesc la a o reda aici pe cea mai clasica, cea mai des intalnita: Acesta nu face decat sa constate ca morala crestina a palit in cultura europeana, ca dumnezeul crestin nu mai este crezut cum era altadata.

Participarea sa la asta, in ciuda raspanditului sablon mental al superstitiosilor, este aproape zero: nu el este marele sau primul critic al clericalismului, nu el infiereaza institutia bisericii, nu el devoaleaza si analizeaza istoria crestinilor si a miturilor lor, nu el devoaleaza coruptia si ipocrizia preotilor, nu el schimba metafizica in filozofie . . . . Probabil ca articularea de catre Sain-Just in 1794 a propozitiei „Fericirea este o idee noua in Europa” a secularizat si laicizat mai mult lumea decat banala constatare a lui Nietzsche „Dumnezeu a murit”.

<<Probabil ca i-a provocat profunde satisfactii aceasta certitudine si lui si marelui mustacios.>>

Aici nu pot sa ma pronunt. Un om care a asistat ca voluntar medical la ororile razboiului intre Prusia si Franta din 1869 si care i-a conturat poate viziunea asta pesimista si anti-Dumnezeu, banuiesc ca nu prea salta de satisfactie . . . . Dar ma rog, va respect opinia.

In schimb vazand cum puneti problema, intuiesc o anumita frustrare vis a vis de nazdravanul Nietzsche. Nu vreau sa o combat pentru moment, ci doar sa constat ca aceasta este prost directionata. Nu stiu la cine va referiti cand vorbiti de „marele mustacios” pe care il alaturati lui N. (poate Marx??, si el purta la un moment mustata), insa e clar ca la dumneavoastra a ajuns informatia falsa ca ateismul si secularismul a fost creat de Nietzche sau . . . Marx.

Culmea!, asta in conditiile in care Nietzsche este considerat un aprig critic al Iluminismului.

Ca sa va ajut sa va reglati un pic tirul frustrarilor, am sa va sugerez sa cititi despre d’Holbach, despre Diderot, despre Voltaire, despre Kant, apoi despre renascentisti, dar mai ales despre aceste 2 fenomene, Renasterea si Iluminismul. Veti intelege atunci de unde provine aceasta treptata despartire de minciuna si superstitie si veti fi avand suficiente tinte inspre care sa va indreptati sagetile. Prea multe si prea competente chiar . . . .

<<Dedesubt, un alt filozof, cuprins de pasiunea adevarului in acelasi loc magic, dadu replica:
„Nietzsche a murit!”
semnat Dumnezeu!>>

Ma intreb care e ideea pe care vreti sa o transmiteti prin aceasta glumiţa.

Acum „filozoful” Dvs. se astepta ca Nietzsche sa se fi crezut cumva nemuritor?? Se astepta cumva ca noi sa-l fi crezut pe Nietzsche nemuritor doar pentru ca a zis „Dumnezeu a murit!”??

Ca asta cumva „razbuna” intr-un fel „omorarea” lui Dumnezeu de catre Nietzsche?? Maladiva satisfactie . . . .

Sa fim seriosi! Cu totii stim ca Nietzsche ca tot ce s-a nascut era dator o moarte, cum stim si ca Dumnezeu nu a semnat nicicand vreo propozitie, daramite vreo carte, avand eteeern nevoie ca altcineva, vreun „filozof” de WC cum bine ziceti, sa o faca in locul lui. Nietzsche, si-a semnat cartile si convingerile intotdeauna pe bune, Dumnezeu insa, niciodata.

Caci cum bine zicea Baudelaire, „Dumnezeu este singura fiinta care pentru a domni, nu are nici macar nevoie sa existe.”

<<Acum, Rica draga, ca esti filozof n-am nici o indoiala; pune-te deci in locul lui Nietzsche de mai sus si vezi ce-ti emana constiinta!>>

Nu stiu ce v-ati astepta Dvs. sa „emane constinta mea”, insa in nici un caz vreun sentiment de frica, vinovatie sau incertitudine . . . .

Dumnezeul inspirat de Iudaism nu a murit, intrucat saracu’ nici nu a existat vreodata. El a fost lung timp o idee in mintea oamenilor din trecut si mai este inca in mintea multora si azi, producand comportamente si reactii dintre cele mai diverse.

Vis a vis de „punerea mea in locul lui Nietzsche”, nu am multe comentarii de facut: au murit pe Terra, se apreciaza vreo 5 miliarde de oameni pana acum. Mai putini decat credeam . . . . Vor mai muri sigur cel putin inca vreo 5, 6, care azi traiesc printre noi.

Cum bine zicea candva si tatal meu, un ateu si el (e inca in viata), cu ce drept si pe ce baza sa cer eu un alt „tratament” de la natura?

Ca voi muri, e sigur. Ca voi muri iluzionat de unele din cele mai vechi si primitive legende pe care le-a dat istoria, in acelasi timp in care ignor creaţii si descoperiri ale mintii umane in timpuri mai evoluate, de asta nu sunt prea sigur insa.

Moartea ma dezgusta si ma inspaimanta, ca pe orice fiinta rationala sper, insa e cert ca din perspectiva cunoasterii pe care mi-am insusit-o pana acum, nici nu m-ar ajuta cumva Dumnezeul inchipuit al crestinismului daca as crede, nici nu ma astept cumva ca soarta mea sa fie diferita in materie de moarte, in rau vreau sa zic, de catre starea mea actuala de ateu.

<<nu de alta, dar s-ar putea sa crezi ca nu te-a tras nimeni de maneca niciodata!>>

Ba da, m-au mai tras unii, altii, insa mi-e greu sa cred ca vreodata dumnezeul crestinismului o va face si el. El rateaza sa semneze, d’apai sa agate maneci.

<<Lasand la o parte gluma, sanatate si mult spor in toate!
semneaza : eu>>

La fel si Dvs.!

7 responses to “Nietzche, medicul legist al lui Dumnezeu

  1. cum zicea pascal? daca Dumnezeu nu exista eu nu pierd nimic,dar daca exista pierd totul……
    eu nu pot sa risc tu cred ca da siasta este toto un fel de religiozitate si cred ca tu esti un om profund religios…..?sau poate doar suparat pe un Dumnezeu care nu t-ia oferit satisfactie?

  2. Daca Dumnezeu nu exista iti irosesti singura viata pe care o ai incercand sa o traiesti conform regulilor unui grup de oameni, popimea, care nu urmaresc decat sa o duca bine pe aceasta lume promitand credulilor una viitoare.

    Daca Dumnezeu exista nu ai nici o garantie ca ai ales religia care trebuie sau adevarata carte sfanta sau ca ai urmat ritualurile corecte. Variante sunt puzderie.

    Deci, daca Dumnezeu nu exista eu castig, daca Dumnezeu exista tu pierzi :)

  3. Argumente:1oamenii Il cunosc pe Dumnezeu atunci cind privesc comlexitatea naturii a universului;2complexitatea omului ca si fiinta.Revelatia speciala arata apoi spre:1Biblia-o carte complexa dar veridica;2 viata Domnului Isus.Sanatate si pace!

  4. Postulatul „morţii“ lui Dumnezeu este însoţit de un diagnostic în reflecţia morală: „a sosit vremea dezastrului pentru toată flecăreala morală a unora despre ceilalţi!“
    Cititi Nietzsche.E mai actual ca niciodata.Si recitit la varsta maturitatii iti da extrem de multe lucruri cu care sa te identifici.
    “Eu nu sunt un om, sunt dinamită.“
    Considerându-se „primul om cinstit“ „în opoziţie cu minciunile mileniilor“, ambiţionează la o reevaluare a tuturor valorilor. În acest sens, diagnosticul «morţii lui Dumnezeu» are o funcţie pivotală.
    „condiţia de existenţă a celor buni este minciuna: altfel spus, voinţa de a nu vedea cu orice preţ cum este alcătuită de fapt realitatea“; criteriile valorice, simbolurile, credinţele induc „minţirea instinctelor“, ascunzând „părţile înspăimântătoare ale realităţii“ [

    „Lumea «aparentă» e unica: lumea «adevărată» nu-i decât un adaos mincinos…“ „A separa lumea într-una «adevărată» şi una «aparentă», fie în felul creştinismului, fie în felul lui Kant (a unui creştin şiret în
    cele din urmă) nu-i decât o idee sugerată de décadence – un simptom al vieţii în declin…“

    Lumea adevărată am lichidat-o: Ce lume a mai rămas? Cea aparentă, poate?… Dar nu! O dată cu lumea adevărată am lichidat-o şi pe cea aparentă!“

  5. cea mai mare aiureala posibila aia a lui pascal (care a studiat probabilitatile ca sa poata castioga la jocuri de noroc, foarte crestina socoteala, nu?) : ” daca Dumnezeu nu exista eu nu pierd nimic,dar daca exista pierd totul” ;
    1)pune existenta lui Dumnezeu dpdv al unui castig /unei pierderi, lucru iarasi departe de crestinism, care cere credinta si supunere dogmei neconditionate;l dar da, promite o recompensa ” totul”
    2) cat e savant sa fii sa crezi ca exista cineva care ti-ar putea oferi tie (si multor altora) ” totul”?
    in rest, bine zis,club A

Lasă un răspuns

