Circul Creaţionismului – de William Edelen – 1999

Citind mărturia isterică a preotului creştin fundamentalist în faţa Comisiei Şcolare Centrale a statului Kansas, mintea îmi fugi înapoi în 1925. Procesul Scopes* în oraşul creştin-fundamentalist Dayton din Tenessee s-a ţinut în acel an exact în jurul aceleiaşi chestiuni. Prostia biblică, militantă şi religioasă, cerea să fie ascultată. William Jennings Bryan a fost purtătorul de cuvânt al fundamentaliştilor. Clarence Darrow şi-a oferit gratuit serviciile (fiind apărătorul tânărului Scopes) pentru a-l demola în curte pe Bryan.

The New York Times l-a numit „cel mai incredibil proces din întreaga istorie a dreptului anglo-saxon.” Will Rogers s-a exprimat astfel: „William Bryan şi fundamentaliştii ar putea face Tennessee-ul intermezzo-ul Americii, dar nu pot face din Statele Unite un carnaval de stradă.” Editorialistul de geniu H. L. Mencken a scris în editorialul sau pentru ziarul la care lucra în acea perioadă – The Baltimore Evening Sun -, editorial care însă apărea în mai multe ziare naţionale: „William Bryan s-a transformat acum într-un Papă amărât al predicatorilor de Biblie loviţi aprig de şomaj în evul ştiinţei şi care pisează vreo mână de tembeli în aplecaturi părăsite purtând nume de biserică de prin spatele vreunui depou de căi ferate. Predicile şi cuvântările lor sunt groteşti, frizând imbecilitatea.”

Iată însă că astăzi, în 1999, numere răsuflate ale acestui circ trăsnit sunt reluate în Topek, Kansas şi alimentate de predicatori debili mintal. Este prea aspru termenul debil mintal? Citiţi numai un scurt pasaj din stenograma procesului, când Darrow îi pune întrebări lui Bryan.

Darrow: ‘Domnule Bryan, Dumneavoastră consideraţi că textul complet al Bibliei trebuie interpretat în mod literal?’

Bryan: ‘Da . . . în mod cert.’

Darrow: ‘Si în viziunea Dumneavoastră, când afirmă Biblia că a avut loc Potopul?’

Bryan:’Acum două mii trei sute patruzeci şi opt ani înainte de Cristos, atunci totul fiind distrus mai puţin peştii, pentru că ei puteau să înoate.’

Darrow: ‘Nu ştiţi că există civilizaţii antice care preced cu mii de ani această dată?’

Bryan:’Nu poate fi aşa, altfel Biblia ne-ar fi spus-o.’

Darrow: ‘Credeti în faptul că soarele a fost creat a patra zi aşa cum ne-o spune Biblia?’

Bryan:’Bineinteles, sigur că da.’

Darrow: ‘Atunci, conform poveştii biblice au existat însă o dimineaţă şi o seară în primele trei zile, fără să fi avut soare.’

Şi dăi şi luptă mai departe . . . . Chiar acum când ne apropiem de anul 2000, „popi analfabeţi” încă „pisează tembeli”, iar acest circ trăznit este reluat în neştire. Nu trebuie uitat însă acest fapt extrem de relevant: crimele oribile cu armă de foc înfăptuite de minori prin şcolile Statelor Unite, nu au avut loc în centrele liberalismului, umanismului şi educaţiei ca Berkeley-California, Harvard, Cambridge, Palo Alto, etc. Demenţa şi omorurile fără rost au avut loc în cele mai clasice oraşe ale fundamentalismului creştin, cu biserici raspândite pe la toate răspântiile, pline ochi duminica şi cu slujbe zilnice: Pearl-Mississippi, West Paducah Kentucky, Jonesboro Arkansas, Edinboro Pennsylvania, Springfield Oregon şi Littleton Colorado, toate pline până la refuz cu biserici evanghelice şi cu „Cele Zece Porunci” atârnate peste tot.

Circul religios îşi reia aşadar seria de spectacole macabre. Fii pe fază !

* n.t. – numit şi Procesul Maimuţelor (pe realitatea căreia s-a construit filmul Inherit the Wind, 1960, pe care publicul românesc îl cunoaşte chiar sub denumirea de Procesul Maimuţelor), este procesul în care a fost judecat John T. Scopes – 24 ani la momentul procesului – profesor de ştiinţe generale, absolvent al Universităţii din Kentucky, pentru încălcarea dispoziţiilor legale în vigoare cuprinse în aşa-numita Lege John Butler sau „legea Anti-Evoluţie a statului Tenesse” (the Tennessee Anti-Evolution Act), care stipula că este interzis să fie predată Teoria Evoluţiei speciilor a lui Darwin (sau orice altă teorie negând povestea biblică din Geneză care spune că omul a fost creat de Dumnezeu morfolind noroi şi suflându-i în nări) în orice şcoală în care statul este finanţatorul principal sau minoritar. Informaţii detaliate asupra cazului putem găsi pe site-ul Facultăţii de Drept a Universităţii din Missouri, statul Kansas:

http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/scopes/scopes.htm

http://www.law.umkc.edu/faculty/projects/ftrials/scopes/day1jury.htm

1 responses to “Circul Creaţionismului – de William Edelen – 1999

  1. filip.marius.g

    Atunci când nu ai răspunsuri, cel mai ușor este să fi, sau să faci pe ateistul. Te compătimesc pentru cât de ușor ți-e spiritual și spiritualitatea și mai ales, căci deocamdată aparții, grupăriilor sufletelor vi. Filip G.M.

Lasă un comentariu